Zo ga je te werk om een 50-jarig huwelijk te organiseren
Marga Schippers

Zo ga je te werk om een 50-jarig huwelijk te organiseren

Wanneer je ouders of goede vrienden hun 50-jarig huwelijksjubileum willen vieren, kun je de vraag krijgen om dat feest te organiseren. Hoe doe je dat? In 11 stappen zet ik het voor je op een rij. Ga je het niet redden? Roep dan tijdig hulp in!

Een 50-jarig huwelijks feest verschilt nogal van een bruiloft. Als je trouwt, kijk je vooral vooruit. Een 50 jarig huwelijksjubileum kenmerkt zich juist door het terugblikken naar de tijd samen en werpt een kleine blik in de toekomst. Het jubilerende stel heeft ontzettend veel met elkaar meegemaakt en de vrienden en familie weten daar vast veel van.

oud echtpaar-Image by StockSnap on Pixabay-klein.jpg

Het is betekenisvol om aan de mooie en de moeilijke periodes aandacht te geven. Wil je het goed doen, dan volg je deze stappen:

1: Vraag wat het jubilerend stel graag wil en wat niet (geldt ook voor jouzelf)
2: Kies een thema
3: Reserveer tijdig een locatie
4: Let op de tijd & duur
5: Maak een wervende uitnodiging
6: Hoe kom je tot een goede toespraak?
7: Een passend symbool of ritueel
8: De muziekkeuze: muziek van toen
9: Maak een realistisch tijdschema
10: Zoek een goede fotograaf
11: Sluit de ceremonie op een lieve manier af

Stap 1: Vraag wat het jubilerende stel graag wil en wat niet (geldt ook voor jouzelf)

En meer:

  • Willen jullie het jubileum vieren?
  • Wie moeten erbij zijn, mogen echt niet ontbreken en wie misschien?
  • Wat zouden jullie heel graag willen in het programma?
  • Hoeveel mensen ongeveer? (Nogal belangrijk voor de keuze van een geschikte locatie en wat het echtpaar aankan.)
  • Wat is het budget? (In de eerste fase al van belang om daar goede afspraken over te maken.)

En een vraag voor jezelf: wat wil jij zelf wel/niet doen? Neem jij de rol van 'celebrant' op je? De vraag is waarschijnlijk niet zomaar bij jou terecht gekomen! Of huur je iemand in voor een deel of voor het geheel?

Mocht je het te overweldigend vinden om te doen, dan is het handig om te weten dat er ook celebranten zijn die graag met je meedenken over de persoonlijke vormgeving en eventueel ook de ceremonie kunnen leiden. Je vindt ze onder dit artikel. Het is ook handig om één van de familieleden of vrienden de rol van ceremoniemeester toe te bedelen. Hij of zij kan de gasten verwelkomen en zich met de praktische zaken bezighouden.

Stap 2: Kies een thema

Als je het prettig vindt anderen erbij te betrekken organiseer je een brainstorm met een paar familieleden en vrienden van het echtpaar. Dan kun je ook een thema bedenken. Het is namelijk fijn een rode draad te hebben voor het feest en het programma. Denk bijvoorbeeld aan 'Liefde is…'of 'Trouw zijn …' . Vergeet het thema niet op de uitnodiging te zetten (zie stap 5) dan kun je de genodigden vragen hier iets over te schrijven.

Stap 3: Reserveer tijdig een locatie

Natuurlijk is de plek nogal belangrijk. De keuze hangt af van de groepsgrootte en het budget, maar hoe leuk is het om een locatie te kiezen die voor het bruidspaar een bijzondere betekenis heeft. Bijvoorbeeld een plek waar ze vaak met vrienden heen gaan, of die voor de familie van belang is, of waar ze elkaar ontmoet hebben. Het kan ook een locatie zijn die samenhangt met een belangrijke (gezamenlijke) hobby, zoals een bridgeclub, boot of voetbalkantine.

Let er wel op dat het meer ceremoniële gedeelte in een aparte ruimte kan worden gedaan. De spullen kun je dan al van te voren klaarzetten en de stoelen neerzetten zoals jij het wilt. En dat ongestoord kunnen doen is ook nogal belangrijk. Plus: een aparte ruimte maakt de ceremonie nog wat plechtiger.

Stap 4: Let op de tijd & duur

Sommige gasten komen van ver en er zullen er aardig wat op leeftijd zijn. Kies liever voor een lunch dan een diner. Dus meteen maar even praktisch: 12:00 – 12:30 uur Inloop met koffie/thee en taart, 13:00 uur aanvang van de ceremonie (45 à 60 minuten maximaal), 14:00 – 16:00 uur lunch en napraten.

Stap 5: Maak een wervende uitnodiging

Wie willen ze er graag bij hebben? Denk aan familie, vrienden, buren, (oud)collega's. Zorg dat deze mensen op tijd een uitnodiging ontvangen. In de uitnodiging kan je vragen wie er een bijdrage heeft voor het feest. Denk aan een musicerende kleinzoon of (korte!) toespraak van iemand waarvan je weet dat hij of zij het goed kan en waarmee je ouders ook echt een band hebben. Tevens kun je in de uitnodiging het verzoek doen om iets op te schrijven en mee te nemen waar je iets mee kunt doen tijdens de ceremonie. Wil je een extra tip voor een leuke uitnodiging? Maak dan hun trouwfoto opnieuw. Ensceneer ongeveer dezelfde setting. En plaats beide foto's op de uitnodiging.

Het inhoudelijke programma

Stap 6: Hoe kom je tot een goede toespraak?

Wat goed werkt is het bruidspaar apart een vragenlijst te laten invullen. Dus zonder dat de ander erbij zit. Dit levert namelijk verrassende elementen op. Op basis van de antwoorden schrijf je een toespraak.
Maak daarbij ook gebruik van maatschappelijke gebeurtenissen of technische nieuwigheden vanaf de periode dat ze elkaar hebben leren kennen en getrouwd zijn. Het is leuk om dat te gebruiken om de begintijd van hun relatie te schetsen. Welke geschiedenis hebben ze met elkaar gehad? Wat zijn de kenmerken van hun leven samen? Is er een rode draad te vinden? (of meerdere) Een selectie foto's laten zien die gemaakt zijn gedurende de 50 jaar huwelijk, is heel handig en leuk. En als er nog filmpjes zijn, is dat natuurlijk helemaal geweldig.

Stap 7: Een passend symbool of ritueel

Symbolen en rituelen geven kracht en betekenis aan de viering. Denk maar aan het uitwisselen van de ringen. Je kunt de jubilarissen aan het woord laten, indien dat mogelijk is en ze dat willen. Eventueel kun je iemand als plaatsvervanger de tekst laten uitspreken indien de persoon het zelf niet meer kan.
Het is mooi als beiden een belofte en een dankwoord aan elkaar uitspreken ten overstaan van alle mensen die belangrijk voor hen zijn. Let er wel op dat je dit goed begeleid, vóóraf, opdat beide teksten gelijkwaardig zijn, qua inhoud en lengte.

Een kaars aansteken vinden veel mensen fijn om te doen en kan betekenisvol zijn, mits je erbij zegt wat je ermee bedoelt. Zoals een witte kaars voor het zuivere en warmte van de liefde en vriendschap. Hiermee kun je ook aandacht geven aan de mensen die er niet meer zijn. Of rode kaarsen als een symbool van de partnerrelatie en teken van liefde en passie.

Een voorbeeld om de verbinding met de familie en vrienden vorm te geven is met een levensboom. Je kunt de gasten vragen een kaartje in de boom laten hangen.

kaartje marga schippers.png

De opdracht die ze erbij hebben gekregen is iets opschrijven dat het jubilerend paar betreft. Kleinkinderen kunnen de boom water geven om symbolisch levenskracht te geven aan de gesproken en geschreven woorden. De jubilarissen hebben dan ook nog iets tastbaars om van na te genieten.

Geen boom voorhanden? Wij vonden een prachtige foulard, waar je briefjes op kunt spelden en die daarna dienst kan doen als mooie doek op het echtelijke bed.

treeoflifefoulard.jpg

Stap 8: De muziekkeuze: muziek van toen

Herkenning voor de oudere aanwezigen en leuk om de jongere generatie te laten horen waar zij destijds op gedanst hebben. Het is ook een idee om muziek te kiezen die met het thema te maken heeft, zoals het lied 'Trouw zijn' van Maarten van Roozendaal bij het thema 'Trouw zijn …' of 'Alles is liefde' van Blöf bij het thema 'Liefde is…'.

Naast muziek kunnen gedichten natuurlijk ook heel passend zijn. Zeker wanneer ze zijn uitgekozen door het stel zelf of door een van de aanwezigen. Of het voordragen van een mooi verhaal, door de celebrant of door één van de aanwezigen, zoals 'Het vuurvliegje' van Toon Tellegen. Mits je er natuurlijk bij vertelt waarom het verhaal gekozen is of wat voor betekenis het verhaal heeft in deze setting. Dan maak je het extra persoonlijk.

Stap 9: Maak een realistisch tijdschema

Waarin in één oogopslag duidelijk is welk onderdeel het is, wat er gebeurt, door wie het wordt gedaan, benodigdheden en de tijd in minuten. Oefen waar mogelijk de onderdelen van te voren. Zorg ook dat je als celebrant de tijd tijdens de ceremonie goed in de gaten houdt. Grijp zo nodig in, want het is erg jammer als de ceremonie als een nachtkaars uitgaat omdat mensen hun aandacht verliezen. Wil je weten hoe ik dat heb gedaan? Stuur dan een mail naar info@lifestream.nl en vraag naar

  1. Kaartjes Liefde is...
  2. Vragenlijst
  3. Schema van de ceremonie
  4. Een voorbeeld van een uitgeschreven ceremonie

Stap 10: Zoek een goede fotograaf

Dit spreekt voor zich. Zorg voor een mooie reportage van de dag en maak online een boek van een selectie van de foto's.

Stap 11: Sluit de ceremonie op een lieve manier af

Met een korte terugblik op de dag en een dankwoord. Dan gaat iedereen met een fijne glimlach weer naar huis.

Heb je hulp nodig bij het voorbereiden van een 50 jarig huwelijksjubileum? Schakel dan één van de dienstverleners in die je onder dit artikel vindt.

Photocredits: Stockchat op Pixabay

Foulard: trea of life

Lifestream plaatst functionele -, analytische- en advertentie cookies, voor een goed functionerende website, gepersonaliseerde dienstverlening en advertenties. Zie ons privacy statement voor meer informatie.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet