Wat is de bedoeling van jouw werk?
Ilse Vooren

Wat is de bedoeling van jouw werk?

Hoe kun je gezamenlijk aan de missie en doelstellingen van je organisatie werken, op zo’n manier dat je er zelf ook nog eens gelukkig van wordt? Onder meer door de bedoeling van je werk scherp voor ogen te houden.

Een mooi voorbeeld komt van de Amerikaanse schoenenwinkel Zappos, met als motto 'Delivering happiness to the world'. Oprichter Tony Hsieh schrijft in een persoonlijk verhaal hoe Zappos tot een van de grootste online winkels is uitgegroeid.

Hsieh onderscheidt drie typen geluk die belangrijk zijn in ons werk:

  1. Het idee hebben dat dat je onderdeel bent van iets dat groter is dan jijzelf
  2. Passie en motivatie vinden in wat je doet
  3. Plezier hebben, genieten

Veel mensen gaan eerst bij zichzelf na wat hun plezier geeft en waar ze van genieten, kijken dan naar wat hen motiveert, om als laatste toe te komen aan waar het hen eigenlijk om draait. We kunnen dit beter omdraaien, zegt Hsieh: vind eerst uit waar het om gaat, haal daar dan je motivatie uit en dan volgt het plezier vanzelf. Dit kun je zien als drie verschillende niveaus van zin.

figuur 1 Ilse Vooren.jpg

Figuur 1. Drie typen geluk in je werk (Tony Hsieh, 2010)

Werken vanuit je persoonlijke ervaring en waarden

Binnen Zappos is service de belangrijkste pijler. Het gaat niet om het leveren van schoenen, maar om een complete ervaring. Iedere medewerker moet hieraan kunnen bijdragen en daarvoor is de werkcultuur van wezenlijk belang. Om dit uit te bouwen hebben ze een cultuurboek in het leven geroepen waarin medewerkers, maar ook samenwerkende partijen en klanten kunnen beschrijven wat de organisatie voor hen betekent. Daaruit hebben ze met elkaar de kernwaarden kunnen halen.

En daarmee kwam de klantenservice voor de online winkel in een ander daglicht te staan. Gezamenlijk werd besloten dat die 24/7 beschikbaar moet zijn. En dat de klantenservice geen 'kostenpost' is, maar eerder een mogelijkheid om duurzame klantrelaties op te bouwen. Medewerkers voelen zich zo gestimuleerd om elke keer een extra stap te zetten voor de klant. Dat zorgt voor een positieve ervaring aan beide kanten. Het zijn niet de 'vervelende klanten' die vervolgens hun ervaringen delen, maar mensen die blij worden van de geleverde service.

Zo zie je hoe krachtig het werkt om de persoonlijke waarden van de medewerkers te koppelen aan de gedeelde missie en visie van het bedrijf.

Ik zit in de sneltrein op mijn werk, doe wat er gedaan moet worden, maar ik heb niet het idee dat mijn werk echt gewaardeerd wordt, dat het er echt toe doet.

Dit hoor ik regelmatig in coachsessies. Het lijkt me belangrijk de behoefte aan waardering en betekenis serieus te nemen en te kijken hoe je dit communiceert.

Weten waartoe je het doet

Wat je kunt leren van zo'n voorbeeld is jezelf vragen te stellen. Hoe werkt dat bij ons? Wat draagt mijn werk en dat van mijn collega's bij aan het grotere geheel? Waar was het mij, ons ook alweer om begonnen?

Het uiteindelijke doel van je werk helder voor ogen houden en regelmatig met collega's scherpstellen, komt ten goede aan de doelgerichtheid en de waarde die je wilt leveren. Juist als je even niet meer weet waarom je de dingen ook alweer doet. Of als je ziet dat je team, afdeling of organisatie is afgedreven van de kern van de zaak. Dan helpt het om erover in gesprek te gaan met elkaar en te onderzoeken wat daaraan te doen valt.

Klinkt allemaal vast logisch, maar hoe kom je erachter wat voor jou essentieel is in je werk?

De volgende oefening helpt vast! Pak pen en papier en schrijf op:

  1. Wat in jouw werk is zo wezenlijk van belang, dat je niet zonder kunt en wilt? Daag jezelf uit om tot een kern te gaan die je kunt voelen, die je werkelijk raakt. Neem hier één woord voor.
  2. Ga na wanneer je dit voor het laatst tijdens je werk hebt ervaren. Ga voor een volle minuut terug in die ervaring.
  3. Hoe zorg je in de praktijk dat dit wezenlijke genoeg tot uitdrukking komt? Schrijf drie tot vijf dingen op die je vervolgens ook doet.

Ik hoop dat je in wat je opschrijft je zowel je plezier, motivatie als het gevoel onderdeel uit te maken van een geheel hebt kunnen ontdekken. Wil je er meer over weten? Lees dan onderstaand boeken, of neem contact met me op.

Over de auteur

Ilse Vooren is als humanistica afgestudeerd aan de Universiteit voor Humanistiek en werkt als coach en procesbegeleider. Vanuit haar bedrijf Food for Flow gaat ze met individuen en organisaties voor energie, zingeving en performance.

  • Hsieh, T. Delivering happiness. A path to profits, passion and purpose. New York: Grand Central Publishing (2010)
  • Vooren, I. en M. Koch. Zin kun je maken. Processen van zingeving begeleiden. Amsterdam: Boom (2017)

Bovenstaand artikel is een bewerking uit Zin kun je maken, voor Lifestream. Met dank aan Josephine Krikke.

Lifestream plaatst functionele -, analytische- en advertentie cookies, voor een goed functionerende website, gepersonaliseerde dienstverlening en advertenties. Zie ons privacy statement voor meer informatie.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet