Tien tips om duurzaam je gedrag te veranderen
Ivonne van Akkeren

Tien tips om duurzaam je gedrag te veranderen

Je hebt vast wel eens goede voornemens gehad om iets in je leven beter aan te pakken. En moeite gehad om dat vol te houden. Doorzetten... het blijft lastig. Met deze 10 tips zorg je -duurzaam- beter voor jezelf.

Overal vindt je nuttige tips voor gedragsverandering. Vaak gebaseerd op het SMART maken van doelen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden. Ik wil graag iets aan dat rijtje toevoegen: maak het voelbaar. De grote V, die er meteen als teken van victorie achter kan.

Probeer het eens anders: gebruik je gevoel.

  • Tip 1 positief doel

    Begin met een positief doel. Benoem wat je jezelf gunt. Wat je graag wilt zijn, kunnen of doen. Dat levert al meteen een goed gevoel op.
  • Tip 2 voorproefje van succes

    Neem een voorproefje van je succes. Zet op een A4tje alles wat je denkt te gaan voelen als je je doel bereikt. Bijvoorbeeld: jubelig, stoer, avontuurlijk, rijp. Of maak "mijlpaalbladen": A4-tjes waarop je bij elke behaalde stap schrijft wat je voelt. Gebruik eventueel een kleur, maak er een tekeningetje bij.
  • Tip 3 cadeau als het goed gaat

    Versier een "blije bak"of "top-envelop". Stop daarin je A4-tjes, verzamelde tips, cadeautjes voor als het lukt, een feest-c.d., knuffeltje, je lievelingswierook, of -aftershave, foto's van een blij moment... wat jou helpt!
  • Tip 4 welk plaatje past bij een goed gevoel?

    Roep elke dag dat succesgevoel op. Een voorbeeld. Je tiener stelt zijn huiswerk uit en jij wijst hem daar steeds op. Je weet dat het hem meer helpt als hij zélf de noodzaak gaat ervaren. Stel dat je hem meer los kunt laten? Welk beeld van jou roept dat op? Een raket, planeet, twee open vleugels? Kies iets dat past bij het goede gevoel wanneer je op zijn proces vertrouwt. Hang plakbriefjes met dat symbool op plekjes die je elke dag regelmatig ziet. Je A4tjs van tip 2 kun je ook ophangen. En doe op een moeilijk moment je krachtgeurtje op of brand die wierook.
  • Tip 5 trots geeft kracht

    Stop steeds als iets je lukt een boon in een jampotje. Je ziet je succes toenemen. Zien maakt trots en trots geeft kracht.
  • Tip 6 zorg goed voor jezelf

    Bescherm jezelf. Je wilt afvallen en bent single? Koop in plaats van chocolade of chips iets gezonds dat je lekker vindt. Woon je niet alleen en/of wil je wat voor de anderen in huis hebben, bewaar het in een bak of ruimte met een slot. Leg de sleutel op een lastig bereikbare plek. Is het tijd voor wat lekkers, haal er dan precies genoeg uit voor die mensen op dat moment. Klinkt stom, maar je zorgt gewoon goed voor jezelf. Super belangrijk. Ben je eenmaal gewend aan "onthouding", dan kan de sleutel dichterbij. En bij het voorbeeld van tip 4? Als je zelf na de thee in een andere ruimte aan de slag gaat, hoef je niet te zien dat hij lummelt.
  • Tip 7 schrijf jezelf een kaart

    Wat zou je tegen een vriend(in) zeggen als iets hem of haar even niet lukte? Schrijf die zinnen op een mooie kaart. Val je even terug, pak je kaart en geef die vriendschap aan jezelf cadeau. Of bemoedig jezelf hardop en neem dat op met je telefoon. Weet je het even niet meer, luister dan letterlijk naar jezelf. Met je ogen dicht. Voel wat dat met je doet.
    dance-akkeren.jpg
  • Tip 8 dansen, janken en vrolijk worden

    Ga dansen. Bij frustratie op dat prachtige nummer waarvan je moet janken. Even helemaal kopje onder, je gevoel eruit en dan doordansen op een nummer waar je vrolijk van wordt. Verbind je hoofd ("zie je wel, je kunt het niet") met je voeten, buik en hart ("arme, lieve ik"). Daarna voel je weer energie, alsof je lijf zegt: "Je deed even niet oké, maar je bént wel oké!".
  • Tip 9 verdiend!

    Proef de voldoening. Elke dag een boon in de pot? Jij hebt een lekkere latte verdiend!
  • Tip 10 je bent niet alleen

    Voel dat je niet alleen bent. Deel je voornemen met mensen die van je houden, je mogen troosten als je baalt en blij zijn als het lukt. En lees over anderen die er moeite mee hebben. Op de voorkant van Psychologie Magazine 11-2019 staat in enorme letters 'Hallo gewoontedier – waarom veranderen zo lastig is.' Het artikel geeft naast tips ook het fijne gevoel dat je echt niet de enige bent. En in de NRC Weekendbijlage van 14-11-2019 drukken vier psychiaters je op het hart dat pijn er nu eenmaal bijhoort. 'Iederéén heeft daar last van. Accepteer het maar. Dat is sowieso de trend: zelfoptimalisatie is uit, zelfacceptatie is in.'
  • Tot slot: ik hou niet zo van trends, jij misschien ook niet. Maar deze is zo slecht nog niet: met ons gevoel streven naar een fijnere gewoonte in ons dagelijks leven, zonder de lat heel hoog te leggen. We hoeven immers niet perfect te zijn!

Verder lezen: over imperfectie

Verder lezen over streven naar geluk in NRC Handelsblad

Ps: Kleine danstip: 'Heb ik dat nodig?' van Wende Snijders

Fotocredits: Bigter Choi, Pixabay

Lifestream plaatst functionele -, analytische- en advertentie cookies, voor een goed functionerende website, gepersonaliseerde dienstverlening en advertenties. Zie ons privacy statement voor meer informatie.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet