Stress op je werk? Schakel je collega’s in!
Leoni van de Water

Stress op je werk? Schakel je collega’s in!

Heb je stress? Ga dan niet in je eentje zitten tobben. Volgens coach Leoni van de Water kunnen juist anderen je dan helpen. Ze geeft je een minicursus Eerste Hulp Bij Stress.

Sinds ik samen met Rena ons bedrijf Over The Moon heb, ga ik totaal anders met (werk)stress om. Dit komt doordat wij hebben geleerd om stress bespreekbaar te maken. Hierdoor is het voor ons een stuk makkelijker geworden kleine frustraties uit te spreken en de ander de ruimte te geven wanneer zij een off day heeft. En dat maakt samenwerken een stuk relaxter.

Je brein werkt anders bij stress

Ons stressbrein werkt nog steeds zoals in de oertijd: het vertaalt hedendaagse stress naar het niveau 'gevaar voor je leven'. Geeft je collega je een snauw, dan schiet je waarschijnlijk automatisch in de overlevingsstand en reageer je met een vecht-, vlucht- of bevriesreactie. Je primaire brein heeft dan de overhand, waardoor het heel moeilijk is om rationeel te blijven nadenken.

7548029082_f55e9cea0d_k.jpg

Besmettelijk

Gedragswetenschapper Daniel Goldman noemt dit de 'amygdala highjack': je bent niet meer goed in staat om verbindingen te zien, vanuit meerdere perspectieven naar de situatie te kijken, zaken te relativeren en te bedenken wat je nodig hebt. Precies de dingen die je helpen om je weer beter te gaan voelen.

Die amygdala highjack kan een heel team in de tang houden. Niet zo bevorderlijk voor de werksfeer... We worden kortaf, sluiten ons af, worden onrustig. We voelen ons ongemakkelijk of vatten de stress van de ander persoonlijk op. Door dit soort reactief gedrag ontstaat een emotionele fusie waarbij mensen vanuit stress op elkaar reageren en niemand meer weet wat waarvandaan komt.

Goed nieuws: ons brein is plastisch

Aangezien er op je werk geen sabeltandtijger onder je bureau ligt, zou je kunnen stellen dat onze stressreactie wat achter loopt op de huidige leef- en werksituatie. Hier kunnen we niets aan doen, maar dat betekent niet dat het niet anders kan.

Neurowetenschap heeft in de laatste tien jaar aangetoond dat het brein plastisch is. Neuroplasticity betekent dat het brein en daarmee het gedrag van een persoon gedurende zijn/haar leven kan veranderen. We kunnen leren om op een effectievere manier om te gaan met onze stress. Hoera!

Hoe kom je zo snel mogelijk van stress af?

Het is de kunst om het automatische - en meestal onbehulpzame - stressgedrag vroegtijdig te tackelen. De volgende twee actiepunten kunnen je hierbij helpen:

  • Maak stress tot je vriend

Zie stress niet als de vijand, maar als een signaal van je lichaam dat iets niet goed voelt. Het samenwerkproces 'Blueprint of We' (een proces om duurzame relaties vorm te geven) noemt dit using stress for clarity. De bedenkers hiervan zien stress als een soort zaklamp in een donkere grot. Paf! Het 'stresslicht' gaat aan, het felle licht verblindt je in eerste instantie. Maar je kunt er vervolgens voor kiezen om datzelfde licht te gebruiken om te onderzoek 'hey, wat gebeurde er nou?

  • Maak je werkrelatie ondersteunend aan je stresservaring

Word elkaars bondgenoot in tijden van stress. Deel op een ontspannen moment waaraan de ander kan herkennen dat je je niet goed voelt. Bijvoorbeeld: 'ik maak geen oogcontact', 'ik slaak diepe zuchten', 'ik reageer geïrriteerd'. En geef aan wat je dan nodig hebt: een rondje buiten lopen, iemand die vraagt of alles oké is, vijf minuten mediteren.

Dit maakt het voor de ander mogelijk om je te helpen in die momenten waarop je het zelf even niet meer weet. Bovendien ontwikkel je je 'stressbewustzijn', want vaak weten we helemaal niet zo goed wat voor gedrag we laten zien als we ons niet goed voelen.

Het helpt je om beter voor jezelf te zorgen en je sneller weer goed te voelen. Het gaat er niet om stress volledig te elimineren, dat is niet realistisch. Maar de ruimte voelen om het er gewoon over te kunnen hebben en ook dat het heel oké en normaal is dat we niet ons leukste zelf zijn als we ons niet goed voelen, geeft enorme vrijheid. En een kans om af en toe te lachen om je eigen gedrag!

Vollediger mens

Wat ik in mijn samenwerking met Rena heb geleerd, is dat je elkaar echt kunt helpen door vriendelijk en nieuwsgierig te zijn naar zowel jezelf als de ander tijdens de moeilijke momenten. Onderzoek doen naar en communiceren over wie je bent in tijden van stress, geeft je de mogelijkheid je leefkwaliteit te verbeteren en een vollediger mens te kunnen zijn op het werk.

Download gratis deze samenwerksheet met je collega('s) en maak stress bespreekbaar.

Over de auteur

Leoni van de Water is trainer en programmamaker sociaal emotioneel leren. Zij studeerde af aan de Universiteit voor Humanistiek en werkt nu als zelfstandig ondernemer. Je vindt haar bij de diensten op Lifestream.

Photocredits: Sodanie Chea: Stressed op flickr

Lifestream plaatst functionele -, analytische- en advertentie cookies, voor een goed functionerende website, gepersonaliseerde dienstverlening en advertenties. Zie ons privacy statement voor meer informatie.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet